Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

söndag 12 juli 2020

Hmm, anlägga kålgård

- - -

Läser om kålrot och äter kålrot. När semestern infaller, huset är städat, tvätten har torkat på sträcket, potatisen är täckt med ensilage, hunden fått lång kantarellpromenad, alla tistlar i gräsmattan är avlägsnade och gräset klippt - då får husfrun njuta en whiskey och en pipa. Det är sedan gammalt!


Jag blir väldigt sugen på att anlägga en kålgård bara för namnet men vet bättre. Kålen måste ingå i växtföljden och då funkar inte en perenn kålgård. Jag hade tänkt en växtföljd på fyra år men får nog tänka om. Det sägs att kålen kräver en växtföljd på sex år! Klumprotssjuka vill en inte få in i odlingarna eftersom det är hart när omöjligt att bli av med. I år har jag endast lite palmkål och grönkål men blev väldigt nyfiken på kålroten efter att ha lånat boken "Underbara kålrötter" på bibblan.

Kålrot är en hybrid mellan rova och kål som jag premiär-åt idag. Den enda gröda som har tagit sig ut i världen och som är genuint svensk. Kallas också rotabagge vilket återfinns i både franskan, italienskans och engelskans rutabaga. Helt klart en självhushållargröda att ta med i beräkningen ...


- - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar