Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

tisdag 14 juli 2020

Drömmen om en egen jordkula

- - -

Nu har jag fattat litegrann om hur en jordkällare ska fungera. Jag håller på att bolla olika alternativ med att bygga egen av olika material eller köpa moduler. Just nu är jag inne på att gjuta sula och mura med lecablock. Märk väl gjuta sula och inte gjuta platta. Fukten behöver kunna vandra underifrån. Det kallas evaporativ kylning:

Det som ger kylan i jordkällare är att fukt tillåts vandra upp genom golvet och förångas. Då rummets luft absorberar fukten sjunker temperaturen. Sen behöver den fuktmättade luften ventileras ut så att ny torrare luft kan fortsätta att absorbera fukt så kylningen kan fortsätta.


Som vanligt så förser det eminenta biblioteket i Sunne mig med litteratur på det just nu aktuella ämnet för mina studier.

Jag hade inte tänkt prioritera jordkällarbygge men jag får go with the flow och jobba med nuet. Vi kommer att göra i ordning vägen här tillsammans med alla som har mark som angränsar vägen eller som behöver nyttja vägen för att komma till sitt skifte. I urdikningen blir det jordmassor som behöver läggas någonstans. Den kan jag ta hand om har jag lovat. Så prio ett är att röja sly nerom lönnen för att där utanför lönnens rotverk kunna anlägga en jordkällare. Och under lönnens grenverk fyller jag upp för att plana till och få en uteplats. Det kan bli fantastiskt vackert! En funktionell trädgård växer fram utan stress.

- - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar