Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

tisdag 28 april 2020

Torpare

- - -

Mårbackas litterära nejd är lämnad och torpet som jag renoverat i fem år är intaget. I år är första odlingsåret på nya platsen. Vi får se om jag skapar med ord & jord även på detta stället, med anor från 1850 vars historia jag lyckats gräva fram.

Jag gräver där jag står och bygger från grunden på marker som legat i träda i trettio år. Just nu omskolning av basilika, tomater och gurka som ska få leva i växthuset.


Mina trotjänare Samantha & Morrissey hänger på som vanligt. 

På friland är det nysatt helt lagom till regnet som fallit i två dagar. Morötter, sallad, rödbetor, rädisor och sockerärt. Jordgubbsplantorna är gammalt spill från jobbet och revorna har fått sig en ny plantering - det mesta jag odlar är återvunnet. Nästa omskolning blir squash, klockranka, rosenböna, krasse, luktärt och frilandsgurka. Förrådet är tomt på bostongurka så jag hoppas på god skörd av mina kära västeråsgurkor!

Over n'out från torpar'n

- - -


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar