Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

fredag 9 oktober 2020

Dillkronor, rosenböna och drömmen om ord

 - - -

Det är få saker som gör en självhushållarwannabe så lycklig som skörden av eget utsäde till kommande odlingar. Att få landa efter en arbetsvecka i kapitalismens trista energier och framför brasan få sprita dessa fantastiska smycken:



Rosenbönan har gett mig både vackra blommor, goda harricot verts och nu när skidan börjar torka kan jag skörda de jag har sparat till eget utsäda till nästa år - fantastiskt!

Dill har jag inte ens sått i år. Den självsådde sig så fint ändå. Jag har kunnat skörda dill hela sommaren och nu har jag massor av kronor att ta rätt på med mogna frön att både mortla för krydda och spara för utsäde.



Vi väljer våra vägar. Jag väljer brasan, katternas kurr och hundens förnöjda suckande som en trivsam kuliss när jag skördar frukterna av odlandet. Jag längtar skrivande. Men var sak har sin tid.
- - -






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar