Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

onsdag 12 augusti 2020

Rara örter och eget skafferi

 - - -

Äntligen har det regniga semesterjuli övergått i sommartorka och örter kan skördas i full blom utan väta. Hela tomten är full av Rölleka och det är utmärkt att torka till te som är bra för njurar, lever och matsmältning -` och dessutom gott!


Örter av vitt skilda slag är också helt fantastiskt att göra eget örtsalt av. Jag tog det jag hade vilket vill säga: dragon, basilika, rosmarin, citronmeliss, gräslök och persilja och blandade med mortlat havssalt. Ca en del salt och fyra delar örter. Bara att blanda och låta torka för att sedan användas i matlagning eller som bordssalt.

Annat som skördas just nu är ringblommor till vinterns salvtillverkning. Det är fullkomlig njutning att ta vara på naturens gåvor och nu känns det även som att mitt torparkök står i full blom!


- - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar