Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

måndag 17 augusti 2020

Återbruk & växtprakt

 - - -

Rosenböna har ljuvliga blommor som sedemera blir bönor - helt i enlighet med min önskan om att odla mat och samtidigt njuta. Att gå in genom portalen där bönor hänger är sann lycka för en självhushållarwannabe. 

Jag har tagit min första skörd av späda bönor som används som harricot vert och låter en del bönor mogna för att spritsa. Alltså skörda bara bönan utan hölje.

På bilden skymtar även mitt nylagda trädäck av lärk som jag är mycket förtjust i. Lärk är ett förträffligt träslag som jag ska försöka etablera på min tomt.

Jag gillar ju som bekant återbruk på alla möjliga sätt. Allting kan tas till vara och få en mening. Jag fann en gammal madrass där bara fjädrarna fanns kvar och den i kombo med en stor gjutjärnsgryta fyndad på auktion blev som ett smycke på husets östergavel och förkultiverad blomprakt fann sig väl till rätta i denna klätterställning av, enligt andra, gammalt bråte.

Det kan vara både billigt och enkelt att sätta guldkant på tillvaron och livet blir lite trevligare med glad växtlighet i livsrummet. Nu är jag ju ingen pyntare av rang utan odlar mest för mat men ibland ger det ena det andra och kanske blir jag en blomstertant till slut, fan tro't!

Over n'out från backetorpskan med hjärtat fullt av kärlek till allt som växer.

- - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar