Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

tisdag 23 februari 2016

Mårbacka anno 2016

- - -

Så var det åter dags att kicka igång denna sleeping beauty, Orden och jorden bloggen. Idag den 23 februari kom något som liknar våren till Mårbacka. Med 16 grader vid solväggen startades sommarens odlingsplaner. Jag vet inte i vilken omfattning ännu men tre sorters chili är sådda. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta hit mitt växthus och ha en hel del pallkragsodling i min lilla trädgård vid arrendevillan aka Loubo. Jo jo minsann, ett litet hus hyr jag av Mårbackastiftelsen och jag och djuren stortrivs.



Dagens tips till frösådden. Köp ekologiska tomater i plasttråg. De blir perfekta små växthus där det är lätt att hålla jorden fuktig men inte blöt. Duscha med sprayflaska varannan dag. Ställ på en bricka varmt och mörkt. Se upp för övervattning så att fröna inte ruttnar. Så fort plantorna börjat gro ska de fram i ljuset - så mycket som möjligt och de behöver stå svalt för att inte ränna iväg och bli gängliga. De köpta ekologiska tomaterna är goda och du har dessutom fröer till dina tomater helt gratis som är lagom att sätta sen när chilin har kommit upp och ska skolas om. Mitt odlingsår börjar alltid med chili och purjo i februari. I mars fokuserar jag på att dra upp tomatplantor. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar