Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

måndag 28 april 2014

Nässlor!!

Det är skralt i växthus och odlingslådor nu men ändå är det tid för första skörd. Det är nässlorna, dessa übernyttiga gröna blad med det ultimata självförsvaret. Dock har ju människorna kommit på det där med handskar.

Just nu är de perfekta att plocka för torkning. När de är ca tre våningar med blad är de fortfarande skira och man kan torka med stjälk och allt och när de sedan ska smulas ner i brödbak eller stuvningar är det bara att repa av bladen. Jag lägger dem på tork-ollor tills de är riktigt torra och packar sedan ner dem i plåtburkar som får stå mörkt och har sedan vitaminer till vinterns brödbak.


Men det är framför allt peston som är prioritet nu. Pesto är en delikat blandning av nötter, ost, olja, grönt, tomater och kryddor - som man kan ha till allt. Fantastisk snabbmat tillsammans med pasta. Eller varför inte ett pesto-täcke över fisken som tillagas i ugnen. Eller som tillbehör till vad som helst. Och det fina med pesto är att "man tager om man så haver".

Snabbmat förresten, kan man kalla pesto för snabbmat då huvudingredienserna basilika sattes i början på mars och nässlorna etablerat sig för länge sedan?

Jag tar lika delar nässlor och basilika. Då jag frösått basilika är det precis läge för att toppa plantorna så att de grenar sig nu och därmed får jag ungefär lika mycket basilika till peston som om jag köpt en kruka i affären. Ner med bladen i mixern tillsammans med minst en dl olja. Det går åt mycket olja till en stor sats. Jag har mer och mer gått över från olivolja till rapsolja då den är närproducerad och minst lika god. Ringla ner i peston tills konsistensen känns bra. Nötter. Brukligt är pinje men de är långväga och dyra så jag har provat med egenplockade hasselnötter - finemang! Dock är inte nötterna på träden klara på länge än så denna gång fick det bli solrosfrön, pumpafrön och sötmandlar. Ca två dl nötter, jag vet faktiskt inte. Riven ost, kanske en dl mixas med. Jag använder parmesan. Några vitlöksklyftor om man gillar det, soltorkade tomater, salt och peppar efter smak. Jag använder inga recept utan smakar då och då. Kastar i en näve utav varje ingrediens. När smaken är lagom nötig, nyttig och naturligt är jag nöjd.

När du känner dig färdigt med din pesto-gegga så skeda upp på rena glasburkar och avsluta med ett lager olja som lägger sig som ett lock och gör peston hållbar länge eftersom inget syre som kan börja nedbrytning når ner till peston. Fiffigt va? Varje gång jag tar pesto ur burken vickar jag lite på den för att komma åt peston och jag ser alltid till att fylla på mer olja om det behövs. Med denna konserveringsmetod står sig din pesto minst en månad i kylskåp, säkert två. Om det hinner går så långt tid innan denna delikatess är slut.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar