Självhushållning

Välkommen att följa min resa mot målet - att leva av orden och jorden. Jag strävar mot självhushållning och självvalt arbete. Jag strävar mot frihet och ansvar, mot medvetenhet och samklang. Måtte var och en finna sitt eget nirvana, eldorado eller utopi. Måtte vi aldrig sluta drömma.

onsdag 30 april 2014

Fabrikens ekonomiska dragningskraft och växters grönska.

Bråda tider. Ekonomin säger: inrätta dig i ledet. Jag tar tillfällig anställning på min gamla arbetsplats; fabriken i den lilla hembyn där barndomshemmet står kvar och familjens famn är öppen för boende och hundvakt. Jag ska veckopendla ett par månader och får pausa i kursen och förhoppningsvis kunna ta igen det tillsammans med nästa årskull av Trädgårdsdax i Sunne. Jag missar den viktiga praktikperioden som ska ge mig kontakter, erfarenhet och jobbchanser men jag ska försöka hänga med i det teoretiska och kommer ändå att ha en idéträdgård i Rottneros Park. Det måste väl ge lite god rennomé att en försöker trots att livet knögglar till det ibland. Vad enkelt allt hade varit om jag hade kunnat få studielån. Eller ett extrajobb härikring. Alltså försvinner nittio procent av min kreativa tid på jobb och resa framöver. Tur att en tänker så bra i bilen längst de vackra slingervägarna.

Växthuset är färdigstädat, uppgödslat och jordförbättrat och täckt med svart kartong i väntan på att frostrisken är över och dessa ska få komma ut:


Tomater, chili, paprika, basilika, purjo och mexikansk dragon står på tillväxt med sjöutsikt. Frön från frilandsgurka, slanggurka och squash kom ner i jorden igår och väntar nu i varm-mörkret.

Falu svart färg är inhandlad och pallkragar och odlingslådor ska målas fina under dagen och iordningställas; gödslade, jordade och täckta för att även de vänta på frostfritt innan plantering kan ske. Planering och förberedning är ett måste nu då helgerna kommer att gå åt till att ordna med idéträdgården i Rottneros, med temat Underbara användbara, praktiska och praktfulla. Mer om det senare.

Nu ut i trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar